Wielki finał konkursu „Wzorowy Kierowca 2020” zakończył się sukcesem na naszym zlocie Master Truck. Organizatorzy, ponownie zostali zaskoczeni, tak dużym zainteresowaniem, jakim cieszyła się akcja. Zgłosiło się kilkudziesięciu kierowców, wykonujących od minimum roku regularny transport i posiadających kartę kierowcy. Karty zgłoszonych kierowców, były poddane gruntownej analizie w celu wykrycia wykroczeń, które zostały indywidualnie z każdym uczestnikiem omówione. Na podstawie wszystkich wyników wyłoniono, następująco, zwycięzców z najmniejszą ilością wykrytych wykroczeń:
I miejsce – Wojciech Stefańczyk – Wzorowy kierowca 2020
Nagroda główna: Przejazd LAMBORGHINI GALLARDO
II miejsce – Damian Stefańczyk
Nagroda główna: DEFENSIVE DRIVING
III miejsce – Mateusz Kruczek
Nagroda główna: Klucz przekładniowy TEKSON
Gratulujemy zwycięzcom!!!
Celem konkursu jest zwiększenie świadomości kierowców co do prawidłowego stosowania przepisów dotyczących norm czasu pracy, odpoczynków oraz obsługi tachografów, dlatego dla świadomości firma LONTEX przedstawia Kilka danych statystycznych dotyczących wykrytych wykroczeń bazując na punktacji „Oceny ryzyka w zakresie występowania naruszeń” (kontrola danych z okresu 1 roku):
BARDZO POWAŻNE WYKROCZENIA: 3177 pkt
Większość, bo aż 3104 pkt wynika z błędów obsługi tachografów co okazuje się jest zmorą wielu kierowców. Błędy polegają na nieprawidłowym wpisie manualnym, błędnym wpisie kraju rozpoczęcia lub zakończenia zmiany, brakiem prawidłowego operowania selektorem tachografu w zakresie aktywności czy też nieprawidłowym zastosowanie funkcji „specjalnych” taki jak OUT, PROM/KOLEJ.
36 pkt – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej
28 pkt – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz 6 godz. pracy
9 pkt – Okresy prowadzenia pojazdu
POWAŻNE NARUSZENIA: 181 pkt.
145 pkt – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej
21 pkt – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz 6 godz. pracy
10 pkt – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
5 pkt – Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz.
MNIEJSZEJ WAGI NARUSZENIA: 144 pkt.
85 pkt. – wykroczenia dotyczące przekroczenia odcinka jazdy 4:30 min. (o czas do 30 min.)
25 pkt. – za niespełnienie wymogu odebrania dziennego okresu odpoczynku 9 godz. (o czas do 1 godz.)
17 pkt. – za przekroczenie przedłużonego czasu prowadzenia pojazdu 10 godz. (o czas do 1 godz.)
10 pkt. – Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku
5 pkt. – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
2 pkt. – Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej
(o czas do 1 godz.)
1 pkt Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone
Ciekawą informacją je to, że gdyby wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie byli kontrolowani na drodze co 28 dni, wówczas suma nałożonych kar finansowych wyniosłaby:
312 tys. złotych (Polska)
212 tys. euro (Niemcy)